Bahagian Pengurusan Maklumat
Carta Organisasi
Profil Bahagian
ENCIK MOHD HARRIS ABDUL RAHIM
Setiausaha Bahagian
03-8911 5002 | Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Latar Belakang
Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) berperanan sebagai peneraju strategik dalam pelaksanaan program-program ICT Kementerian dan Jabatan/Agensinya. Cawangan-cawangan utama di BPM adalah:
- Cawangan Keselamatan Siber
- Cawangan Pembangunan Aplikasi
- Cawangan Teknikal
- Cawangan Operasi
- Cawangan Rangkaian
- Cawangan Portal
- Unit Pentadbiran
Perkhidmatan utama BPM adalah seperti berikut:
- Keselamatan ICT dan Pengoperasian Pusat Data
- Pembangunan & Penyelenggaraan Sistem Aplikasi
- Sokongan Teknikal ICT
- Sokongan Aplikasi EG
- Perkhidmatan Rangkaian
- Pengurusan Portal
- Latihan/Bengkel/Kursus/Seminar ICT
Visi, Misi & Objektif
VISI
- Digital Inklusif Pemacu Masyarakat Terhubung dan Berinformasi.
MISI
- Perkhidmatan Kerajaan Digital yang menyeluruh dalam membina masyarakat terhubung dan berinformasi.
- Memperkukuhkan prasarana ICT dalam mempelbagaikan saluran penyampaian perkhidmatan ke arah memperkasa ekonomi digital dan industri kreatif.
- Memperkasakan modal insan dan tadbir urus ICT bagi merealisasikan perkhidmatan Kerajaan Digital Inklusif.
OBJEKTIF
Objektif Umum
- Menjadi penggerak program IT dalam aktiviti-aktiviti Kementerian dan Jabatan/Agensinya.
Objektif Operasi
-
Melengkapkan Kementerian dan Agensinya dengan infrastruktur, peralatan, perisian dan sistem yang serasi dengan Kerajaan Elektronik.
- Menggunakan IT dan automasi pejabat untuk meningkatkan kecekapan dalam pentadbiran, pengurusan dan pengawalan sumber-sumber maklumat negara supaya Kementerian menjadi pemberi maklumat utama Kerajaan.
- Menjadikan IT sebagai mekanisma untuk mengumpul, menganalisa dan menyebarkan maklumat yang betul kepada rakyat bagi meningkatkan kefahaman dan penglibatan masyarakat dalam aktiviti-aktiviti Kerajaan.
- Menjadikan Kementerian sebagai penggerak budaya IT di kalangan rakyat jelata dilaksana melalui berbagai aktivitinya.
- Membentuk personel IT yang mahir dan berdaya saing disamping membentuk warga Kementerian yang celik dan mahir IT.
Fungsi & Peranan
Fungsi-fungsi Bahagian Pengurusan Maklumat adalah seperti berikut :-
- Membangun, menyelaras dan memantau pelaksanaan Pelan Strategik ICT dan menilai impak program ICT di Kementerian dan Jabatan/Agensi;
- Memastikan perancangan dan perlaksanaan program ICT Kementerian dan Jabatan/Agensi selaras dengan hala tuju pembangunan ICT sektor awam;
- Memperkukuhkan polisi dan struktur organisasi ICT ke arah keberkesanan dan kecekapan perkhidmatan ICT;
- Merancang, menyelaras dan melaksana perolehan ICT Kementerian dan Jabatan/Agensi;
- Membangun, menyenggara dan memperkukuh sistem aplikasi bagi meningkatkan kecekapan tadbir urus di Kementerian;
- Menyelaras, memantau dan melaksanakan aplikasi Kerajaan Elektronik serta menggalakkan inisiatif perkongsian pintar di Kementerian dan Jabatan/Agensi;
- Membangun, menyenggara dan mengemaskini kandungan portal rasmi/ laman web Kementerian serta menyelaras pembangunan portal rasmi/laman web Jabatan/Agensi;
- Membangun, menyenggara dan memperkukuh keupayaan LAN/WAN/Internet di Kementerian dan Jabatan/Agensi;
- Memantau, memperkukuh dan mempertingkatkan keselamatan ICT bagi menjamin kesinambungan perkhidmatan di Kementerian dan Jabatan/Agensi;
- Merancang, menyenggara dan menaiktaraf kemudahan ICT mengikut keperluan pengguna di Kementerian dan Jabatan/Agensi;
- Menyediakan kemudahan sokongan teknikal dan bantuan khidmat nasihat berhubung perlaksanaan ICT di Kementerian dan Jabatan/Agensi;
- Merancang dan melaksanakan kursus dan bengkel bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT warga Kementerian dan Jabatan/Agensi;
Piagam Pelanggan
- Menyelesaikan masalah berkaitan dengan peralatan IT dalam tempoh 3 hari dari tarikh aduan.
- Menyelesaikan masalah berkaitan dengan perisian komputer dalam tempoh 3 hari dari tarikh aduan.
- Menyelesaikan masalah berkaitan dengan sistem aplikasi maklumat sedia ada dalam masa 3 hari dari tempoh aduan.
- Menyelesaikan masalah berkaitan e-mel dan internet 2 hari dari tempoh aduan.
- Membangunkan sistem aplikasi baru dalam tempoh 4 bulan dari tarikh permohonan.
- Memastikan ketersediaan capaian Portal Rasmi Kementerian Komunikasi dan Digital adalah 97%.