• Laman Utama
  • Info Korporat
  • BAHAGIAN/UNIT
  • SEKTOR KOMUNIKASI STRATEGIK DAN INDUSTRI KREATIF
  • Bahagian Antarabangsa

Bahagian Antarabangsa

Carta organisasi

BHGN ANTARABGSA
Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas

Profil Bahagian

210602 sub BA

ENCIK MANO A/L VERABATHRAN
Setiausaha Bahagian 
iconphone  03-89115652 | iconemail2 Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Latar Belakang

  • Bahagian Antarabangsa Bertanggungjawab Menguruskan Hubungan Dan Kerjasama Dua Hala Dalam Bidang Komunikasi Dan Digital Di Antara Malaysia Dan Negara-Negara Lain Serta Menyelaraskan Perlaksanaan Aktiviti Kerjasama Antarabangsa  Dan Menjadi Urus Setia Kepada Jawatankuasa Bersama Yang Temeterai Di Bawah Perjanjian Kerjasama Atau Memorandum Persefahaman (Mou).
  • Bahagian Antarabangsa Terbahagi Kepada Dua (2) Cawangan Iaitu:-
  1. Cawangan Pentadbiran Dan Kewangan

  2. Cawangan Operasi :-
    • Unit Telekomunikasi; Dan
    • Unit Informasi

Visi , Misi & Objektif


VISI

  • Menerajui Pengurusan Antarabangsa Dan Memartabatkan Bidang Komunikasi Dan Multimedia Negara Di Persada Antarabangsa.


MISI

  • Menguruskan Dan Merapatkan Hubungan Antarabangsa Di Samping Memelihara Kepentingan Negara Menerusi Jaringan Kerjasama Dua Hala Dan Pelbagai Hala.


OBJEKTIF

  • Menjalinkan Hubungan Kerjasama Dua Hala Yang Rapat Melalui Perjanjian Memorandum Persefahaman/ Kerjasama;

  • Memainkan Peranan Yang Berpengaruh Dan Aktif Dalam Hubungan Pelbagai Hala Termasuk Kerjasama Serantau Dan Pertubuhan Antarabangsa;

  • Merancang, Mengendali Dan Menyelaraskan Perlaksanaan Program/ Projek/ Aktiviti Kerjasama Antarabangsa Selaras Dengan Rancangan Pembangunan Komunikasi Dan Digital; Dan

  • Bekerjasama Dengan Kementerian/ Agensi Yang Bertanggungjawab Dalam Pelaksanaan Hubungan Antarabangsa Terutamanya Berkaitan Dengan Bidang Komunikasi Dan Digital.

Fungsi & Peranan

  • Menyelaras dan memperkukuhkan program kerjasama antarabangsa dua hala dalam bidang komunikasi, digital dan informasi.

  • Memupuk hubungan kerjasama multilateral strategik dengan negara asing serta pertubuhan-pertubuhan antarabangsa bagi meningkatkan pembangunan sektor komunikasi, digital dan informasi negara.

Piagam Pelanggan

  • Mengemukakan input/maklumbalas kepada Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan/ pertubuhan serantau dan organisasi antarabangsa berkaitan dengan komunikasi dan digital dan informasi dalam tempoh masa yang ditetapkan.

  • Menyediakan maklum balas keputusan Jemaah Menteri dalam masa seminggu.

  • Menguruskan penyertaan jabatan/agensi di bawah KKD dalam program/projek/aktiviti antarabangsa dengan menepati tarikh yang ditetapkan oleh penganjur.

  • Mengemukakan laporan lawatan rasmi ke luar negara dalam tempoh dua minggu selepas tamat lawatan.

  • Memproses baucer pembayaran dalam masa 2 hari dari tarikh invois diterima.

Cetak Emel