Bahagian Khidmat Pengurusan
Carta Organisasi
Profil Bahagian
Latar Belakang
Bahagian Khidmat Pengurusan, Kementerian Komunikasi dan Digital merupakan satu bahagian yang ditubuhkan di bawah kementerian ini. Bahagian ini diterajui oleh Setiausaha Bahagian. Bahagian ini memberikan perkhidmatan sokongan pentadbiran yang efisyen dan cekap kepada Bahagian/Unit di kementerian ini.
Visi, Misi & Objektif
VISI
- Memastikan perkhidmatan pengurusan pentadbiran yang efisyen dan cekap
MISI
- Sedaya upaya memastikan Warga Kementerian mendapat fasiliti kerja yang kondusif dan memberangsangkan;
- Sedaya upaya melaksanakan perbelanjaan berhemah dan berintegriti; dan
- Sedaya upaya melaksanakan program yang memberi impak kepada warga Kementerian.
OBJEKTIF
- Menentukan bahawa pengurusan pentadbiran pejabat dan khidmat sokongan berjalan dengan cekap dan teratur dari segi Perkhidmatan, Kewangan, Keselamatan dan Pentadbiran Am bagi semua Bahagian dan Unit-Unit; dan
- Memastikan Kemudahan Logistik Sentiasa Ditahap Cemerlang Dan Selamat Digunakan.
- Mengawasi Semua Urusan Inventori, Stok Dan Pelupusan Semua Jenis Harta Modal Selaras Dengan Peruntukan Undang-Undang Dan Peraturan Yang Telah Ditetapkan.
Fungsi & Peranan
FUNGSI
Bahagian Khidmat Pengurusan bertanggungjawab menyediakan khidmat sokongan dari segi Pentadbiran Am, Pengurusan Aset, Hal Ehwal Keselamatan Fizikal, Dokumen, Percetakan serta Pengurusan Kenderaan Kementerian yang berkesan bagi memastikan objektif Kementerian tercapai dengan jayanya. Bahagian Khidmat Pengurusan mempunyai Cawangan Pengurusan Aset dan Kewangan, Cawangan Pentadbiran dan Pengurusan Fasiliti, Pusat Sumber, Unit Pengurusan Acara dan Inovasi dan Unit Pengurusan Rekod.
PERANAN
Cawangan Pengurusan Aset dan Kewangan
|
Cawangan Pentadbiran dan Pengurusan Fasiliti
|
Pusat Sumber
- Meningkatkan kemahiran dan kecekapan semua pegawai Kementerian Komunikasi dan Digital dan agensi-agensi di bawahnya melalui pembacaan, penyelidikan dan rujukan.
- Menjadi pusat bagi mengumpul, memproses, menyimpan dan menyebarkan maklumat mengenai Kementerian Komunikasi dan Digital.
- Sebagai pusat kecemerlangan maklumat dalam industri penyiaran, perfileman dan muzik tempatan.
Unit Pengurusan Acara dan Inovasi
a) Korporat:-
- Urusan Penyertaan Kementerian Pada Sambutan Maal Hijrah/Maulidur Rasul/Hari Pekerja/Hari Kebangsaan;
- Perhimpunan Bulanan;
- Urusan Mesyuarat;
- Urusan Manual Prosedur Kerja / Fail Meja;
- Sistem “ Star Rating’;
- Key Performance Indicator;
- Hari Kualiti;
- Urusan Peningkatan Kualiti; dan
- Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan dan Jawatankuasa Mengurangkan Karenah Birokrasi.
b) Pengurusan Acara:-
- Menyelaras Dan Melaksanakan Acara-Acara Rasmi Kerajaan Secara Urusetia Bersama JPM Bagi Program-Program Kemerdekaan Seperti: Membantu Program-Program Di Bawah Kementerian/Jabatan Dan Agensi Dari Segi Penyelarasan Program;Membantu Program-Program Di Bawah Kementerian/Jabatan Dan Agensi Dari Segi Khidmat Nasihat Protokol.
- Menyelaras Dan Melaksanakan Acara-Acara Rasmi Kerajaan Secara Urus Setia Bersama JPM Bagi Program-Program Kemerdekaan; dan
- Membantu Program-Program Di Bawah Kementerian/Jabatan Dan Agensi Dari Segi Khidmat Nasihat Protokol.
Unit Pengurusan Rekod:-
a) Registri:-
- Urusan Penwujudan Penerimaan Pendaftaran Dan Pengedaran Surat Menyurat; Dan
- Pembukaan Fail-Fail Housekeeping Dan Fungsian Mengikut Pengkelasan; Dll
b) Rekod Dan Arkib-
- Memberi Khidmat Nasihat Kepada Jabatan Dan Agensi Di Bawah KKD ; Dan
- Memantau Pelaksanaa DDMS Di Jabatan Dan Agensi Di Bawah Kementerian ; Dll
Piagam Pelanggan
a) Pengurusan Penyelenggaraan
- Menyediakan bantuan logistik dalam masa 1 hari dari tarikh terima permohonan
- Memaklumkan akan status pembaikan bagi segala jenis aduan kerosakan dalam masa 1 hari dari tarikh terima laporan.
b) Pengurusan Aset dan Hartanah
- Mendaftar aset dalam masa 2 hari dari tarikh terima punca maklumat.
- Mendapatkan kelulusan pelupusan dalam masa 1 minggu dari tarikh terima permohonan yang lengkap.
- Menguruskan proses kehilangan aset dalam masa 2 minggu dari tarikh laporan yang lengkap diterima.
- Mengemukakan urusan hartanah seperti permohonan hak milik, penyerahan balik hak milik, pengambilan dan penyewaan tanah dalam masa 1 bulan kepada Pejabat Ketua Pengarah Tanah dan Galian.
c) Pengurusan Pentadbiran
- Menguruskan permohonan tempahan bilik mesyuarat dan makan/minum dalam masa 1 har dari tarikh permohonan diterima.
- Menerima surat masuk dan direkodkan dalam masa 1 hari dari tarikh surat diterima.
- Menghantar surat-surat segera dengan tangan dalam masa 1 hari melalui Penghantar Cepat.
- Menguruskan permohonan kenderaan pejabat dalam tempoh 1 hari dari tarikh permohonan
d) Pengurusan kewangan
- Menguruskan permohonan ke luar negeri atas urusan rasmi dalam masa 1 minggu dari tarikh permohonan yang lengkap diterima.
- Menguruskan tiket kapal terbang dalam masa 1 hari dari tarikh permohonan yang lengkap
e) Pengurusan Inovasi/Majlis Rasmi
- Melaksanakan penilaian Sistem Star Rating KKD di semua Bahagian/Jabatan/Agensi
- Menganjurkan Konvensyen Kreatif dan Inovasi (KIK), Anugerah Inovasi dan Hari Inovasi Peringkat Kebangsaan sekali setahun
- Menganjurkan Bengkel Program Kesedaran Kualiti dan Inovasi seperti MS ISO, KIK, 5S dan Audit ISO sebanyak empat kali setahun.