Penasihat Undang-Undang
Carta Organisasi
Profil Bahagian
PUAN FARHATI BINTI AHMAD TAJUDDIN
Penasihat Undang-Undang
03-89115509 | farhati@Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Latar Belakang
Berikutan dengan penstrukturan semula Kabinet yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia, pada 2 Disember 2022, Kementerian Komunikasi dan Multimedia telah dikenali sebagai Kementerian Komunikasi dan Digital. Pejabat Penasihat Undang-Undang diwujudkan di bawah Kementerian Komunikasi dan Digital bagi melaksanakan tugas untuk menasihati Kementerian bagi perkara-perkara perundangan.
Visi , Misi & Objektif
VISI
- “Untuk menjadi suatu Pejabat yang berwibawa dalam memberi nasihat undang-undang yang berkualiti tinggi kepada Kerajaan selaras dengan Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Malaysia”.
MISI
Menjadi Pejabat yang:-
- diiktiraf kerana kecekapan, profesionalisme dan responsif dalam memberi nasihat perundangan; dan
- mampu dalam membuat keputusan bernas yang mengambil kira kepentingan awam, keadilan dan manfaat yang berterusan kepada negara.
Fungsi & Peranan
- Memberi nasihat perundangan berkenaan perkara yang dirujuk oleh mana-mana Bahagian atau Agensi di bawah Kementerian Komunikasi dan Digital.
- Menjalankan penyelidikan atau kajian mengenai perkara undang-undang apabila dikehendaki oleh Kementerian.
- Menggubal atau menyemak dokumen undang-undang seperti notis perundangan, perjanjian dan memorandum persefahaman yang mana Kementerian merupakan salah satu pihak bagi memastikan kepentingan Kementerian dilindungi .
- Menggubal atau menyemak Rang Undang-Undang atau perundangan subsidiari selaras dengan keputusan dasar yang dibuat oleh Kementerian.
- Menghadiri mesyuarat atas jemputan mana-mana Bahagian atau Agensi di bawah Kementerian Komunikasi dan Digital dan memberi nasihat undang-undang mengenai perkara yang dibincangkan bagi memastikan apa-apa keputusan dasar yang dibuat oleh Kementerian adalah menurut undang-undang.
- Mewakili Kerajaan dalam kes mahkamah yang melibatkan Kerajaan sebagai plaintif.
- Mengendalikan pendakwaan.
Piagam Pelanggan
“Komited Untuk Memberi Perkhidmatan Perundangan Yang Terbaik Mengikut Perlembagaan Persekutuan Dan Undang-Undang Malaysia Dengan Cekap, Adil Dan Saksama”.